471

juny 2018 | Sant Feliu de Llobregat

L'opinió

Lídia Muñoz Cáceres

Portaveu del Grup Municipal  d’ICV-EUiA-ISF

Un soterrament sense marxa enrere

Aquest és el missatge que vull deixar clar i que així se’ns ha fet arribar des d’Adif. Res, ni per suposat el canvi de govern d’Espanya, pot aturar un procés de soterrament que ja és imparable.

Així ho vam explicitar els ajuntaments de l’Hospitalet de Llobregat, Montcada i Reixac i Sant Feliu de Llobregat a la roda de premsa conjunta per manifestar el nostre convenciment que els compromisos adquirits amb Rodalies per l’Estat a les nostres ciutats seran respectats de forma escrupolosa en inversions i calendari, en aquesta nova etapa del govern d’Espanya.

Convidem el nou ministre a visitar-nos al més aviat possible per conèixer amb  profunditat els projectes d’infraestructures ferroviàries a les nostres ciutats. Mentre aquesta visita es prepara, així com d’altres contactes amb la nova direcció d’Adif i el conseller Calvet, amb qui ja hem sol·licitat una reunió urgent, a Sant Feliu avancem amb la preparació del procés participatiu que ha de portar a la ciutadania a decidir què volem que passi a l’espai que alliberaran les vies del tren, el que nosaltres hem anomenat el #ByeByeVia, un adeu definitiu a les vies que divideixen la nostra ciutat i un gran hola! a la ciutat del futur.

Així, durant aquest mes s’han celebrat els “Diàlegs per al soterrament”, un espai d’informació i debat on la participació ciutadana ha estat imprescindible per començar a construir aquest Sant Feliu del futur, amb una aproximació a experiències de referència en matèria de transformació urbana. A banda dels “Diàlegs”, també s’estan portant a terme actes oberts a la ciutadania de presentació del projecte constructiu del soterrament i del procés de participació, a diferents barris de la ciutat.

A partir del setembre, toca iniciar la fase més participativa del procés. Molta feina, molts compromisos assolits i molts passos endavant en la construcció d’aquest nou Sant Feliu que esperem que entre tots i totes puguem fer possible. Comptem amb vosaltres!

www.santfeliu.cat/grupsmunicipals/icv-euia

Lourdes Borrell Moreno
Presidenta del Grup Municipal del PSC

El lazo amarillo está demás en la fachada

El PSC de Sant Feliu votó en contra de que el lazo amarillo presida la fachada del Ayuntamiento.

En el pleno del mes de abril la moción para imponer el lazo amarillo presentada al unísono por los 5 concejales de ERC y del PDCAT, la antigua Convergència, prosperó porque contó con el apoyo de 5 de los concejales de ICV-EUiA, el concejal no adscrito y uno de los dos de Veïns per Sant Feliu, el otro se abstuvo.

Votamos en contra porque para el PSC el lazo amarillo representa no sólo un objetivo (la independencia) sino también una forma de hacer con la que estamos en absoluto desacuerdo.

Los y las socialistas no estamos -ni estaremos nunca- a favor de la independencia de Catalunya, ni de la ruptura unilateral de nuestras normas fundamentales que nos hemos dado (la Constitución y el Estatut) como el que se perpetró el día 6 y 7 de setiembre de 2017 en el Parlamento catalán, ni de convocatorias de referéndums ilegales, ni de declaraciones unilaterales de independencia como forma de transitar hacia ella. Nada de eso tiene que ver con la democracia.

Hemos defendido desde hace más de 5 años que la salida a la situación política que vive Catalunya sólo es posible a través del diálogo, la negociación y el pacto basado en el respeto a los derechos y libertades fundamentales de toda la ciudadanía y no sobre la base de la imposición de una parte minoritaria de la sociedad sobre la otra.

Y también es conocida nuestra discrepancia con el uso excesivo de la prisión provisional en relación a personas que, habiendo estado encausadas, todavía no han sido juzgadas, por lo que debe prevalecer el principio de presunción de inocencia en relación a los cargos que se les imputan.

De ahí nuestro rechazo a que la fachada del Ayuntamiento de todos esté presidida por el símbolo de una parte, ya que así sólo se genera más rechazo, tensión y división entre la ciudadanía y eso es lo que menos necesitamos ahora.

Si el independentismo cometió la equivocación de “forzar la máquina” imponiendo un símbolo de parte, en lugar de trabajar para la superación de los problemas políticos desde la política, lo que nos resulta incomprensible es que ICV-EUiA haya cometido el tremendo error de apoyarlos.

Sant Feliu siempre se ha manifestado como una ciudad progresista, de izquierdas y no independentista, por eso lamentamos que se nos deje, en exclusiva, la tarea de representar en el Ayuntamiento a las persones de izquierda no independentista de la ciudad, pero no renunciaremos a ella, estamos dispuestos a asumir esa responsabilidad.

www.santfeliu.cat/grupsmunicipals/psc

Oriol Bossa i Pradas
Portaveu del Grup Municipal d’ERC

Nou reglament, mateix motor (de moment)

El passat ple de maig el consistori aprovava per unanimitat el nou Reglament de participació ciutadana. Un vot positiu que es fonamenta sobretot en part del procés. És a dir, per a nosaltres la ponència política, constituïda el febrer del 2017, que s’ha encarregat d’aquesta reforma, ha estat una experiència positiva, tant en els tempos, com per les possibilitats reals de plantejar tots els debats possibles. Ara bé, el procés participatiu de la reforma del reglament obert al teixit associatiu ha estat un fracàs. Només dotze persones van participar en les dues sessions. Una clara mostra del perquè aquest govern ha naufragat en les polítiques participatives, i del perquè tanta falta feia el nou reglament.

El vot positiu d’ERC es fonamenta sobretot en els nous aspectes que regula el reglament, i que han de possibilitar que la política participativa a la ciutat faci un tomb.

Aspectes com la reglamentació de les consultes populars no referendàries. La iniciativa popular per presentar propostes d’acords o actuacions. El fòrum ciutadà, que volen ser trobades i/o compareixences dels o les representants municipals amb la ciutadania per tal que aquesta pugui rebre informació i debatre propostes. Les noves possibilitats de participació de la ciutadania en el ple, com ara formular preguntes al govern. Els nous aspectes que regularan la creació i regulació dels consells (nosaltres no abandonarem mai la intenció de crear els consells de barri). Els nous aspectes que regularan els processos participatius: la valoració de totes les propostes per part del govern, l’avaluació i rendició de comptes, el seguiment dels processos participatius que serà realitzat per la comissió de garanties del reglament, el retorn dels instruments de participació. El foment de la cultura participativa i l’impuls intern de la participació ciutadana amb objectius i recursos destinats al foment de la participació ciutadana. La col·laboració i cooperació ciutadana. L’escolta activa municipal i alhora que la ciutadania pugui transmetre totes aquelles aportacions, comunicacions, incidències, reclamacions, queixes i suggeriments que consideri adients en relació amb els serveis municipals o altres qüestions relatives a l’estat de la ciutat.

El gran dubte, el gran neguit, és si el motor que ineficaçment ha guiat la participació a Sant Feliu els últims tres anys, serà capaç d’aprofitar la nova eina en l’any de mandat que tenen. D’aquí un any la ciutadania tindrà la possibilitat de canviar aquest motor.

www.santfeliu.cat/grupsmunicipals/erc

Raúl Alba Molina
Portaveu del Grup Municipal de C’s

El final de un mal sueño

A pesar del tiempo transcurrido debo empezar agradeciendo la confianza a los 9.025 votantes que depositaron la papeleta de Ciutadans en las elecciones autonómicas del 21D. Sabremos estar a la altura y ser dignos de esta responsabilidad.

El tándem ICV+PSC ha necesitado seis meses para sacar un número de este boletín. Ya ni la propaganda municipal se escapa de la parálisis de un gobierno agotado. Lo que mal comienza, desde luego, mal acaba.

Pero no han perdido su capacidad de crear problemas. ICV y PSC, con los separatistas, pretenden aprobar un Plan de Protección del Parque Agrario que ataca a aquellos que todo buen gobernante está obligado a proteger: jubilados, parados, familias...

Todos conocemos a alguien que dedica sus ratos de ocio para cuidar su huerto, del que ahora los pretenden expulsar unos déspotas con falsas excusas ambientales. Ahora la tierra ya no es para el que la trabaja sino para los propietarios de “tota la vida”.

La relación de fracasos es ya demasiado larga: “pont verd”; tarifazo en la piscina del Escorxador (contra las familias y los mayores); obras de la plaza Francesc Macià (¿y el descanso de los vecinos?); calles y jardines sucios y mal mantenidos; falta de aparcamiento generalizado; ¿y el “caso cementerio”?

Aún vendrán más: la nueva calle del Pla, con menos árboles y aparcamiento; la remodelación del campo de fútbol de Falguera, tardía e incompleta. ¿Dónde están las viviendas asequibles para jóvenes o las tuteladas para mayores o discapacitados?

Mejor suerte han tenido los de siempre: los promotores que destruyen el patrimonio local (plaza L. Companys) o el obispado del “procés” (con  recalificación urbanística), siempre ganan. ¿Y qué decir de las entidades y asociaciones afines? ¡Qué fácil es apoyar al poder y al golpismo cuando se es nutrido por la subvención municipal!

Los que todavía nos gobiernan y sus aliados separatistas creen que los resultados del 21D no se repetirán. Tan seguros están que hasta han colocado en el Ayuntamiento una pancarta independentista. El debido respeto a aquellos que somos catalanes y españoles no les importa.

En las manos de todos está en conseguir repetir aquel gran resultado. Podemos conseguir que el centro constitucionalista pueda gobernar, por primera vez, en nuestra ciudad. Lo conseguiremos. No somos iguales que ellos y por eso nos insultan y difaman. Ya queda menos de un año para el final de un mal sueño.

www.santfeliu.cat/grupsmunicipals/cs

Rosa Maria Martí Jodar
Portaveu del Grup Municipal de PDEcat

Un deute històric amb els nostres camps

Sant Feliu, com moltes de les ciutats de l’àrea metropolitana de Barcelona, va passar en poques dècades de ser un municipi prioritàriament agrari a ser un espai industrial. Era la modernització d’una societat que creixia i s’expandia fins a esdevenir, a grans trets, el municipi que som avui en dia. Però, com en tots els canvis que es produeixen de manera ràpida, alguna cosa ens vam deixar pel camí.

Els camps, que durant segles havien estat una part fonamental del nostre dia a dia, es van convertir en un espai arraconat, en la rebotiga d’una ciutat que cada cop tenia més serveis, més ciutadans i ciutadanes i nous problemes i reptes. En tot cas, que no miréssim als nostres camps, que tinguéssim els ulls posats en d’altres qüestions, no feia ni que aquests desapareguessin ni que deixessin d’evolucionar.

Malauradament, el desenvolupament d’aquesta part tan important del municipi en les darreres dècades s’ha donat de manera desordenada i poc regulada i, inevitablement, aquest fet ha posat en perill el seu propi desenvolupament i la seva existència. Quan deixem créixer una planta sense donar-li atenció ni cura, probablement acabi per ofegar-se.

En tot cas, el debat al voltant del Pla de protecció del Parc Agrari que viu Sant Feliu és una oportunitat de redreçar la situació i resoldre el deute històric que té la ciutat amb els seus camps. Probablement som molts els que pensem que aquest treball arriba més tard que d’hora, però benvingut sigui. Des del nostre Grup Municipal ens posem plenament a disposició del projecte perquè entenem que és una oportunitat de donar suport a aquells que viuen i generen riquesa a partir dels seus conreus; de dignificar el nostre paisatge i, en definitiva, de regular l’ús i la distribució del Parc Agrari.

Sigui com sigui, hem de reclamar que aquest sigui un procés que compti amb el major diàleg possible. L’Equip de Govern va començar a posar les primeres pedres sense comptar amb els principals afectats, propietaris i llogaters, i només s’ha assegut amb ells a la taula quan aquests li ho han reclamat. Després de tots els anys d’inactivitat en aquesta matèria, l’Ajuntament hauria d’actuar amb prou sensibilitat i voluntat de diàleg per tal de no generar nous conflictes.

La cursa cap a un món més modern a la qual feia esment en començar el text ens ha ensenyat els perills que suposen abandonar els conreus de proximitat i el món rural. Comencem a construir un nou Sant Feliu en què els camps no estiguin a la rebotiga i llueixin com mereixen a l’aparador de la ciutat.

www.santfeliu.cat/grupsmunicipals/pdecat

Silvestre Gilaberte Herranz
Portaveu del Grup Municipal de Veïns per Sant Feliu

Ser útiles en la solución de temas de la ciudad

En la Fira presentamos el balance de los tres años de actividad de Veïns, (disponible en http://veinspersantfeliu.blogspot.com.es/). En el año que falta hasta las próximas elecciones nos proponemos conseguir el cumplimiento de los acuerdos de pleno, así como realizar nuevas propuestas, que recogen el sentir de una gran parte de la ciudadanía, ya que seguiremos gestionando los problemas hasta el mismo día de las elecciones municipales de 2019.

Nos preocupa la confrontación entre partidos favorables y contrarios a la independencia y que olvidan totalmente los temas de ciudad, que son los que conforman el común denominador del ámbito local y que, de quedar marginados o en segundo lugar en las elecciones  municipales, supondrían un gravísimo error colectivo.

Veïns ante los próximos 12 meses:

• Parc Agrari: Hemos presentado alegaciones al plan para que los parcelistas mantengan la actividad. Se ha de analizar la viabilidad económica y social del Parc Agrari.

• Las 5 campañas de civismo: Hemos sido decisivos para que se impulsen. Se han de realizar todas las acordadas.

• Auditoría en la recogida de residuos y limpieza viaria: Está en ejecución a pesar de la falta de interés del responsable de territorio, que provocó la intervención del alcalde.

• Auditoría de las guarderías, la escuela de música y el estadio de atletismo. Aprobado en el pleno municipal a propuesta de Veïns.

• Disponer de todos los capítulos de ingresos y gastos: Es una necesidad como grupo de la oposición y una obligación del equipo de gobierno.

• Avanzar en el presupuesto por programas. Con el de 2019 hemos de continuar avanzando en la trayectoria trazada en los dos últimos años.

• Ordenanzas y presupuesto de 2019: Difícil negociación por encontrarnos en el último año de la terminación del mandato.

• Las 1.450 instancias sobre el mantenimiento del espacio público: Falta realizar el 40%. Ha sido una de las propuestas más apreciadas por la vecindad, pero nuestra ciudad sigue mal mantenida.

• Aceras levantadas por las raíces de los árboles: Se ha de cambiar el tipo de árboles y la forma de plantación, incompatible con el mantenimiento de las aceras.

• Organización municipal y organigrama: Somos los únicos que hemos mantenido una sostenida crítica a la actual organización municipal.

www.santfeliu.cat/grupsmunicipals/ccveins

Elisabet Ortega Robles
Portaveu del Grup Municipal del PP

Resumen de 6 meses en 350 palabras

Tras muchos meses de silencio y de ausencia de El Butlletí en nuestros hogares el equipo de gobierno ha vuelto a darnos la voz a los portavoces de la oposición. Son muchas cosas las que han pasado en los últimos 6 meses en Sant Feliu que intentaré resumir en este espacio.

Empezamos el año de la mejor manera con la visita del Ministro de Fomento del Partido Popular que anunció el inicio de las obras del soterrament en 2019. Ahora debemos estar muy atentos con el cambio brusco e inesperado del Gobierno de España. Los plazos y tramitaciones administrativas se están cumpliendo por el momento, pero no bajaremos la guardia y no permitiremos que el PSOE vuelva a dejar guardado en un cajón nuestro proyecto.

En febrero saltó el problema con el Parque Agrario, los agricultores no profesionales quieren seguir trabajando las tierras y no ser expulsados por no ser grandes propietarios. Nosotros votamos en contra del plan y tras varias reuniones con afectados presentamos una alegación pidiendo que lo mismo que hace el Ayuntamiento en suelo público con los huertos sociales y urbanos pueda hacerse en las parcelas de propietarios privados. Aún esperamos la respuesta.

En abril votamos en contra de las tarifas de la piscina de verano. La experiencia del año pasado dejó bastante claro que debemos recuperar la filosofía de bonificar a las familias de Sant Feliu y a jubilados. Usuarios se quejaron de algunos comportamientos incívicos teniendo que recurrir incluso a la Policía Local para poder disfrutar de un día tranquilo en familia. Hablé con responsables de la piscina y me explicaron cómo podríamos evitar tener otra vez los mismos problemas, no entiendo por qué los que gobiernan no han podido hacer lo mismo y han copiado las mismas tarifas del año pasado.

En abril también tuvimos la desafortunada votación de ICV a favor de colgar una pancarta en el balcón del Ayuntamiento con un lazo amarillo. Obviamente votamos en contra, lo denunciamos a la Delegación del Gobierno y hemos pedido la factura de la pancarta para tomar las medidas que consideremos más adecuadas. Aún estamos esperándola.

www.santfeliu.cat/grupsmunicipals/pp